Erasmus 2017/2018

Ostatnim punktem rocznego projektu związanego z praktykami zagranicznymi realizowanymi w ramach Programu Erasmus+ była konferencja 12. czerwca 2018 roku, na której koordynator Marek Prokopowicz omówił istotne punkty projektu, przedstawił wyniki ankiet oraz wypowiedzi uczniów dotyczących praktyk. Na konferencję młodzież przygotowała krótkie prezentacje ze swojego pobytu na praktyce. W drugiej części konferencji pani dyrektor, Jolanta Mazurkiewicz-Kaczyńska wraz z Markiem Prokopowiczem wręczyli uczniom certyfikaty i dokumenty potwierdzające odbycie praktyk.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w realizację projektu na Malcie, w Hiszpanii i Bolonii. Dziękujemy również nauczycielom sprawującym pieczę nad uczniami w czasie praktyk oraz scalającemu wszystko Markowi Prokopowiczowi.

Jak wszystko i praktyki zawodowe też dobiegły końca. W niedzielę już wszystkie grupy zagraniczne powróciły do kraju. Miesiąc praktyk zagranicznych realizowanych w ramach Projektu Erasmus+ minął. Teraz kilka końcowych spotkań, podsumowań i oceny z wyjazdu. Trudno tak na gorąco ocenić skalę zdobytych doświadczeń, nie ulega jednak wątpliwości fakt, że młodzież miała wspaniałą okazję do sprawdzenia siebie i swoich umiejętności, przy okazji mając sposobność do poznania innych kultur. I co się okazało? Że włoski wcale nie jest taki straszny, a Hiszpania, Bolonia i Malta to miejsca z bogatą i wieloraką kulturą odmienną od naszej.
Ostatnie dni pobytu na praktykach stały pod znakiem pakowania się, uzupełniania dzienników praktyk, odbierania certyfikatów i pożegnań z osobami i miejscami.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w realizację projektu na Malcie, w Hiszpanii i Bolonii oraz we Wrocławiu. Dziękujemy również nauczycielom sprawującym pieczę na uczniami w czasie praktyk oraz scalającemu wszystko Markowi Prokopowiczowi.

Czas mija szybko, właśnie zaczęliśmy trzeci tydzień praktyk. Już dawno wdrożyliśmy się w rytm życia w danym miejscu, stosunkiem mieszkańców do czasu, pracy, chwil wolnych czy zabawy. Nasz pobyt zbiegł się z końcówką karnawału, więc mieliśmy wspaniałe okazje przyjrzeć się lokalnym zwyczajom i zachowaniom ludzi. Karnawał to czas zabawy, śpiewu, tańca i przebierania się, chowania za maskami i wcielania się w innych ludzi. I to jest ta druga strona praktyk zagranicznych, gdzie poza zdobywaniem nowych umiejętności zawodowych mamy możliwość poznania ludzi i miejsc.

Właśnie mamy półmetek praktyk zawodowych. Weekend to czas wypoczynku, wycieczek i zmiany opiekunów.
Miniony tydzień stał pod znakiem kolejnych wyzwań i doświadczeń. Każdy dzień przynosił coś nowego, ale to też element naszej edukacji – konfrontacja z tzw. „prozą życia”. Czego się nauczyliśmy, m.in. że nie zawsze praca będzie blisko nas, czasami będziemy zmuszeni dojeżdżać do niej daleko, nie zawsze dobrze rozplanujemy swoje finanse, czasami zaskoczą nas ludzie – tak pozytywnie, jak i negatywnie, czasami musimy zmierzyć się sami ze sobą, a czasami dane nam będzie cieszenie się i zabawa – czyli życie.
Praktyki zawodowe to nie tylko czas na zdobycie umiejętności zawodowych, to również czas na rozwój osobisty.
Na półmetku dziękujemy opiekunom, którzy czuwali nad nami przez minione dwa tygodnie, życzymy udanych powrotów do domu.
Czas mija szybko, jeszcze tydzień i drugi i my sami będziemy też się pakować i szykować do powrotu, a na razie przed nami wypoczynek. Jak on wyglądał, opiszemy w poniedziałek.

Część z nas pracuje w tej samej firmie – Mekanice, każdemu został przydzielony jeden opiekun z dwóch różnych działów. Generalnie, żeby dojechać na 7 potrzebujemy wstać o 5 a powroty ciężko, ponieważ jeżeli autobus jest zapełniony, po prostu nie zatrzymuje się i np. dziś jechaliśmy 1,5h. Autobusy co pół godziny, a każdy przepełniony. Każdy z nas zadowolony i nie możemy się doczekać kolejnych dni. Nie pracujemy na miejscu, jak na przykład Mateusz, jeździmy i przemieszczamy się zależnie od zlecenia, więc nie będziemy się nudzić, na razie nikt spośród 15 osób nie narzeka. Pozdrawiamy z przepięknej Valletty.

Praktyki ruszyły już pełną parą. Młodzież klas trzecich odbywa je tak w kraju, jak i poza min. Część uczniów odbywa praktyki w rodzimych zakładach pracy, część wyjechała w ramach Projektu Erasmus+ na Maltę, do Hiszpanii i Włoch. Są już pierwsze sygnały, młodzież bardzo szybko wdraża się w powierzone im zadania i to bardzo cieszy.
Wszystkim praktykantom życzymy dobrych pracodawców i ciekawej praktyki. Oczywiście nie zapominajcie też o rozwoju duchowym, jeśli nadarzy się okazja – czas wolny poświęćcie na zwiedzanie, poznawanie nowych miejsc, wizyty w muzeach czy galeriach.
Pełniejsze relacje z praktyk wkrótce.

Za nami już wszystkie przygotowania, przed nami ostatnich kilka dni pod presją, żeby się spakować, nie zapomnieć dokumentów i innych ważnych rzeczy. Dzisiaj odbyły się spotkania z opiekunami, od koordynatorów dostaliśmy już informacje o miejscach pracy i zakwaterowaniu.

Czy jesteśmy gotowi do praktyk? to się okaże. We Wrocławiu praktyki odbywać się będą m.in.: w Wabco, W-support czy na lotnisku. Niezależnie od tego gdzie, ważnym jest , aby dobrze wywiązywać się ze swoich zadań i czerpać doświadczenie z danego zdarzenia.

Wszystkim, bez wyjątku, życzymy udanych i owocnych w doświadczenie praktyk miesięcznych, przypominając jednocześnie, że węzeł można rozwiązać, nie trzeba go przecinać – wystarczy współpraca, zdrowy rozsądek i odrobina luzu.

 

Właśnie zakończyły się warsztaty kulturowo-integracyjne, których celem było przybliżenie kultury, historii i zwyczajów krajów, do których wyjeżdżają uczniowie. Drugim istotnym elementem warsztatów była integracja grupy, która składa się z uczniów 3 różnych klas, gdzie nie wszyscy się znają.

Dwudniowe warsztaty miały za zadanie podnieść kompetencje interpersonalne uczniów, miały pozwolić spojrzeć uczniom na podobieństwa i odmienności kulturowe, jak również zwiększyć ich kompetencje komunikacyjne, również te niewerbalne.

 

Już ruszył nowy projekt praktyk zagranicznych „Europa dla LZN II”, realizowany będzie w trzech krajach – Malcie, Hiszpanii i we Włoszech, a dokładniej uczniowie odbywać będą praktyki na Malcie, w Saragossie i Bolonii.

To trzy przepiękne miejsca z przebogatą historią i tradycją. Młodzież nie tylko będzie zdobywała tam nowe umiejętności, także będzie miała okazję do zapoznania się z kulturą, sztuką i tradycją tych regionów.

Już jesteśmy po aplikacjach i po pierwszych zajęciach językowych. Uczniowie i rodzice odbyli też wstępne spotkanie z koordynatorem  Markiem Prokopowiczem, który zapoznał wszystkich  z całym programem projektu, jak i też będzie go koordynował aż do następnego roku, kiedy to w maju odbędzie się podsumowanie całego projektu.